Verksamhetsberättelse för året 2013

Östersunds Atletklubb avger härmed verksamhetsberättelse för verksamhetsåret 2013

Antalet medlemmar har varit 130 personer totalt varav 32 kvinnor och 98 män.

Östersunds Atletklubb är ansluten till Svenska Tyngdlyftningsförbundet och Svenska Styrkelyftsförbundet. Mellersta Norrlands Styrkelyftsförbund och Södra Norrlands Tyngdlyftningsförbund. Östersunds Idrottsråd samt Jämtlands Idrottshistoriska förening.

Vi har under året haft 12 licensierade tyngdlyftare och 18 licensierade styrkelyftare.ÖAK har representerats på SM, NM, och DM i SL och SM, DM, NM i OL samt några övriga tävlingar. Internationellt har vi haft deltagande både på EM och VM genom våra starka veteraner Göran Andersson och Kari Mattila.

Tränarutbildning via projekt 2014 fortsätter under förutsättning att de som påbörjat kan fullfölja kommande steg. Verksamhetsårets största händelser var bland annat att vi för första gången sedan tidigt 80-tal höll i tyngdlyftningstävlingar igen! Samt Göran Anderssons fina prestation med en Guld medalj på veteran VM i grenen Bänkpress!

Den 6.e Juni var vi återigen med på Jamtli, och det var många från klubben som ställde upp, inte minst ett tack till chaufför Ulf och Sandberg&Jonsson som ställde upp med en lastbil. Det var många intresserade som kom till oss och visade sitt intresse i det sköna vädret. Vi anordnade ett lotteri där alla fick prova att göra ett marklyft och samtidigt delta i en utlottning av ett medlemskort, hela 80 personer deltog under dagen! Under tiden hade våra lyftare uppvisning på lastbilsflaket vilket drog ett stort intresse.

Under året har klubben erhållit 1 bidrag via idrottslyftet samt en bidrag via kommunen förutom lokstöd. Pengarna har använts till utrustning i form av stänger för nybörjare, teknikvikter, skivstång för damer samt ett träningsläger i Vålådalen för i första hand våra duktiga damlyftare. Dessutom har vår tränaransvarig vart på ett seminarium med en högt rankad internationell tyngdlyftare som en del av vår utbildningssatsning. Vi har en positiv utveckling i föreningen med fler aktiva och fler kvinnor därav har vi skickat in en skrivelse till kommunen om önskemål av utökat utrymme, vi har dock ännu ej fått något svar. Vår målsättning är att fortsätta den positiva trenden vi upplever nu och fortsätta sträva efter fler yngre medlemmar både som aktiva och motionärer och förhoppningsvis engagemang i vår förening kanske även på styrelse nivå.

Uppdaterad: 04 MAR 2014 19:49 Skribent: Johnny Sundström

Vår klubbutik

Arvidssons

Sponsorhuset

Sporthallen

Våra lokaler finns en våning ner i Sporthallen.

Samuel Permans gatan. 14

83141 ÖSTERSUND